Topaz Photo AI : novo software

Opa pessoal!! Tem algum comparativo entre Pureraw x Topaz? Eu LR e PS, meu trabalho é mais festa infantil e formatura e não sei eles atendem pelo fluxo. Abraço

Só testei o PureRaw e não tenho como falar muito. Mas comprei o Topaz e o que eu posso dizer é que, além de excelente, ele é muuuuuuito lento.

Ah, isso é. Pior que nem é o programa mais lento que eu uso com frequência.

Curioso, mas continuo usando o Topaz Denoise separado, pois não gostei muito do resultado do Topaz Photo AI.

Baixei o Topaz Photo AI de demonstração e após fazer o download clico para instalar e nada acontece, alguém sabe oq pode ser?

Windows? Vê se aquela janelinha de autorização pra modificar o sistema ficou por baixo de alguma outra janela.

v1.0.3 :dizzy_face:
10 de outubro de 2022

Changes since 1.0.2:

Added new model to Sharpen filter that better handles low amounts of blur without over-sharpening
Added sliders for more parameters on some filters
Added command line interface
    There’s a lot to this one, but if you run the executable with --help you can see the different options it takes
Re-designed seats dialog
Re-designed updates available dialog
Improved performance and stability on some hardware
Improved accuracy of luma noise detection
Fixed rare crash when checking authentication
Fixed file paths not loading with certain characters
Fixed AP Preferences dialog not expanding properly
Fixed crash caused by lens correction
Fixed black border in corners when zoomed in with lens correction enabled
Fixed preview not stop processing when opening a refine mode
Fixed crashes when opening or exporting large amounts of images
Fixed certain cropping metadata on ORF photos not being handled
Fixed some visual artifacts with Face Refinement in certain circumstances
Fixed subject mask sometimes showing the mask of a previous image after switching
Fixed switching images while in a refine mode saving the changes rather than cancelling
Fixed horizontal lines visual artifact on some images
Potentially fixed crash on open on Mac

Known Issues

Face refinement may have visual artifacts when lens correction is enabled
Users behind some firewall products may need to allow “Multi-compressed ZIP/GZIP files” to be downloaded

We still have a lot more planned! Here’s the problem areas we’ve heard your feedback on and are actively working on improving:

Subject refinement is not precise enough

Sempre achei que o Topaz inventa umas texturas que parecem que foram aplicadas aquele filtro de estilização de pintura do photoshop.

Os programas da Topaz são muito bons, conseguem melhorar um pouco a qualidade da imagem. Eu recomendo mais para quem não tem condição de ter uma lente ou corpo com tanta resolução… Com ele dá pra subir um pouquinho o nível de nitidez e ruído que seria necessário uma lente bem mais cara pra se conseguir. Porém, eles não fazem milagres. O usuário vai perder bastante tempo processando a imagem.

Um recurso que está parecendo promissor é o tal do DALL-E e MIDJOURNEY. É uma inteligência artificial que consegue realmente imaginar como seria uma determinada textura (imagino que com base em um banco de dados).
Quando esses softwares tipo o Topaz AI forem online, e usufruir desses recursos aí acho que vai ser imbatível. Único porém é o tempo de processamento que ainda vai demorar pra rodar. Falando nisso, o grande calcanhar de Aquiles desses softwares são justamente esse tempo de processamento, que acabam não sendo práticos caso se tenha um volume de imagens muito grandes para serem processadas. Por mais que o programa seja otimizado, o problema maior é que cada imagem demanda uma configuração de ajustes para ficar boa, então, fazer por exemplo 500 fotos, escolhendo manualmente uma por uma é extremamente contraproducente. O Topaz Ai e seus concorrentes valem muito a pena para quem trabalha uma imagem individualmente, por exemplo foto de pássaro, ou fotografias Fine Art que permitem um tempo de manipulação maior individual de cada imagem.

Os caras são tão rápidos que eu não usei por uma semana e perdi uma atualização. :dizzy_face:

Topaz Photo AI v1.0.5

v1.0.5
Released October 13, 2022
Mac: Download 31
Windows: Download 96

Change log:
General:

Use HTTPS for downloads on Windows in installer
CLI should now respect Autopilot settings
CLI should now apply camera profile correctly depending on input/output

Fixes:

Fixed crash when importing lots of images at once
Fixed issue with demo mode when no seats were available
Fixed lens correction crash/weird preview behavior. Now only applies lens correction on true RAW files, not linear RAW.
Fixed lens correction crash when using high zoom levels on corners of some images
Fixed DeNoise standard model not loading in some cases
Fixed preview area jumping around when importing an image

Memory related:

Updated AI engine to fix a memory leak
Rework how images are passed around to avoid multiple copies in some places
Lower memory footprint of TIFF/DNG output (6000x4000 saves ~48MB, 32000x32000 saves ~2GB)
Hide preview/navigator when exporting
Use high bit depth format for previews instead of converting to 8-bit
Reduce size of various image caches by 90+% (masks, face refinement)

Posso dizer que me salvou num negócio que estou fazendo aqui. Não exatamente fotografia, mas processamento de imagem ainda assim.

Ainda foi na versão 1.0.3.

Exatamente. Nãp há a menor condição de editar um lote grande. Até pode, mas é pra fazer na sexta-feira e só voltar na segunda.

Consegui baixar a versão de teste, só de curiosidade, dá pra fazer tudo em lote, tipo 200 fotos de uma vez?
Eu achava que por ser AI, ele corrigia exposição também…

Não corrige exposição, não.

Quanto a edição por lote, corrige, mas só pelo programa diretamente. Não funciona como plugin. E demora pra caramba. Cada foto de 24 Mpx demora uns 5 minutos pra identificar assunto principal, criar máscara, aplicar efeitos e exportar.

Eita, é vou ter que buscar outra ferramenta para agilizar minha edição.

Topaz Photo AI v1.0.7
27/10/2022

Changes since 1.0.6:

While making a mask brush stroke, the feathering won’t be rendered so you can see what precisely is being selected
The Face Recovery filter is now enabled if there are detected faces, and will automatically select all or no faces on toggle, as appropriate
Enabled the mask softness slider when the subject is set to “None”
The “Activate” button in the login dialog now reactivates after a couple seconds, in case the user closes their browser / tab
Fixed crash when starting a mask brush in the margins of the preview
Fixed crash caused by switching images rapidly
Fixed crash on certain images due to lens correction
Fixed CLI hanging if an image fails to write
Fixed installer claiming some versions of AVX as not supported that actually are
Fixed issues with the AI Brush appearing in the wrong spot in some situations
Fixed Mac not opening files as an external editor sometimes
Fixed instances not merging on Windows when files are located on external drives (causing issues like LrC appearing to not open all your files in TPAI if you have many selected)
Fixed images opened on Windows using “Open With” not saving if set to “original folder”
Fixed some plugin files on Mac being owned by root rather than the user, preventing things like PhotoShop 2023 automatically copying them over to the new plugins folder
Fixed face indicators in navigator appearing incorrectly on large faces
We still have a lot more planned! Here’s some of the things we are actively working on improving:

AI Brush
Performance of the preview panel (particularly when zoomed out on large images)

Essa foto vc faria mais fácil no PS com Gaussian Blur pra limpar e depois aplicava Levels.

Segundo ele, só funciona se o gráfico só tiver duas cores. Tenho usado numas figurinhas que minha filha pede pra imprimir, com muitas cores. Mesmo o meu exemplo tem várias cores, como se vê na miniatura do lado direito.

Ahh entendi, não notei que era multicolorido.
Neste caso, as vezes o filtro de Desfoque de Superfície algumas vezes pode fazer um bom trabalho… tenho usado e tem sido meu novo preferido. Faço algumas automações para usar com separação de frequência, e aí aplico ou na camada de textura ou na camada de luz.